Puheenjohtajan palsta

Kirjoitettu 14.2.2019

-Pekka

Viime syksynä hallituksen kehittämispäivässä nousi esiin idea puheenjohtajan "blogista", ikkunasta ammattiosaston aktiviivitoimijoiden arkeen Tehy-jengille. Tehy-jengi on termi, johon törmäsin vasta eilen ensimmäistä kertaa. Itse pidän siitä mielikuvasta, mitä tuo sanapari mielessäni edustaa: yhteenkuuluvuutta, yhdessä tekemistä ja yhteisten päämäärien asettamista.

Laiska töitään luettelee, sanoo vanha sanonta. Näinhän se on, mutta ehkä siitä on silti paras ponnistaa nykytilanteeseen ja siihen mitä tulevaisuudessa näkyy.

Viime vuosi rakennettiin kiivaasti työnantajan kanssa yhdessä Kymsoten mallia, meidänkin ammattiosaston aktiivitoimijoita oli mukana erinäisissä sote- ja makutyöryhmissä henkilöstön edustajina. Itse olin mukana osaamisen kehittämisen -työryhmässä. Kymsoten mallia rakennetaan edelleen, Kymsote on vasta aloittanut ja tämä ensimmäinen vuosi menee toimintojen ylösajamisessa ja niiden tarkastelussa. Uusia palveluja rakennetaan ja vanhoja muokkaillaan joiltain osin varmasti uusiksi. Nämä on niitä paikkoja, joissa pitää olla mukana osaava henkilöstönedustus, se on myös työnantajan hyöty. Eikö vaan?

Omassa roolissani ammattiosaston puheenjohtajana olen päässyt moniin juttuihin mukaan, joista en olisi osannut vielä reilu viisi vuotta sitten edes kuvitella. Olen tavannut monia mahtavia tyyppejä, niin paikallisesti, alueellisesti kuin valtakunnallisestikin ja olen ollut mukana monenlaisissa neuvotteluissa. Nämä kaikki asiat ovat edunvalvontatyön suola, joka valitettavasti ei näy "rivijäsenelle" mitenkään. Ellei niitä muistaisi kirjoitella ylös ja laittaa jakoon.

Tämä vuosi on ammattiosastotoiminnassa vaalivuosi. Meillä on tulossa luottamusmiesvaalit, joissa valitaan Kymsoten Tehyn luottamusmiesorganisaatio. Lisäksi loppuvuodesta pidetään ammattiosaston hallitusvaalit ja valitaan ammattiosaston puheenjohtaja seuraavalle kaudelle. Hallitusvaaliin meillä on olemassa selvät sävelet, tiedetään millainen rakenne tarvitaan, luottamusmiesorganisaation osalta tämä ei ole vielä selvää. Neuvottelut työnantajan kanssa on aloitettu eilen ja niitä jatketaan ensi maanantaina, tavoitteet meillä on selvät ja sovittu yhdessä muiden ammattiosastojen kanssa. Tehyn ammattiosastoja meillä Kymsotessa on nyt viisi ja voin ylpeänä meidän puolesta todeta yhteistyön olevan juuri nyt parempaa kuin koskaan. Haluaisinkin nyt herätellä mielenkiintoa yleisemmin edunvalvontaan ja aktivoida ihmisiä mukaan ammattiosastotoimintaan. Edunvalvonta on meidän kaikkien yhteinen asia.

Paljon on siis tehty ja paljon on vielä tehtävää ennen syksyn vaaleja. Olen kovin tyytyväinen Carean vanhaan paikalliseen sopimukseen, jossa saatiin sovittua ammattiosaston puheenjohtajille ajankäyttöä. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kaikkea ei tarvitse vapaa-ajalla tehdä, neuvotteluihin saa valmistautua työajalla ja oikeastaan vain kokoukset jää omalle ajalle. Toivon, että Kymsotenkin osalta päästään neuvottelutulokseen, jossa puheenjohtajilla on ajankäyttöä luottamusmiesten lisäksi.

Ennenkuin teksti paisuu liian pitkäksi, totean kirjoittavani tätä matkalla Vantaalle Tehyn ammattiosastojen puheenjohtajien ja varapuheenjohtajien neuvottelupäiville meidän varapj Assin kanssa. Varmasti hyvät neukkarit tulossa ja saadaan taas kuulla miten muualla Suomessa asiat on. Sote-alaan liittyvä kirjoittelu mediassa ei ole viime päivinä ollut mitenkään mairittelevaa, millään mittapuulla. Olen huolestunut tulevaisuudesta ja meidän alan kiinnostavuudesta. Kukahan meitä hoitaa kun me olemme vanhoja?

Seuraavassa "blogissa" tarkoitus kirjoitella syistä miksi kuulua ammattiliittoon.